Search This Blog

Jan 7, 2011

Dugaan itu Nikmat

Dugaan itu Nikmat
setiap orang pasti pernah dilanda musibah,kan?tak kisah laa..kemalangan ke..kecurian ke kan...tp,yang pasti musibah ,dugaan,ujian adalah dalam kelompok yang sama.. baiklah, kenapa saya kata dugaan itu nikmat??herrmm.banyak yang bermain difikiran sebenarnya,tp akan saya cuba kongsiakn serba sedikit..maafkan saya jika ada yang tersilap,yang buruk itu datangnya dari saya,dan yang baik itu adalah daripada Allah ta'ala...
Pertamanya,dugaan itu mendekatkan diri kita lebih pada yang maha esa..pemilik sekalian alam ini..tanpa dugaan,kita tidak sedar apa kesalahan kita..cuba bayang macamana hidup tanpa dugaan??kita akan hanyut dalam dunia kita sendiri..tanpa disekat oleh sesiapa..tanpa teguran dari sesiapa...


Kedua,dugaan ini nikmat..kerana di sinilah kita belajar memperbaiki kesilapan kita...sebagai contoh,sebuah serita benar.."mungkin berlaku pada anda dan mungkin ini cerita saya??.ermm..
"aku ni seorg pelajar yang agak malas...bukan agak tetapi memang..hihi..mase form 2..aku penah failed math...mmg mase tuh aku tak study pon math nih..cikgu masuk aku conteng2 je kat buku,homework tak penah nak siap...buku jgn harap laa nak hantar kan..hikhikhik...end up,aku jatuh terduduk failed math masa form 2...kena turun kelas..dah kene reject dri masuk klas dak2 "elit"..hahaha...masa form 2 mmg zaman kejatuhan aku laa..masa tuh aku rasa dunia ni nak terbalik je..semua aku rasa tak kena...aku slalu pkir,"kenapalahh..aku tgk org lain happy je??knapa aku x??"..selalu nangis sorg2..tbyk dugaan terjadi kt aku..dahlah umur baru je baligh kan?so,x dpt nk fikir panjang sgt lagi.mujur aku masih waras dan rasional..huhu...tibatiba,aku pon tersentak seketika,"dhlaa nex year aku nak amek PMR...aku dah laa anak sulung..kalau aku truskan mcmni...cmni ke contoh utk adik2ku??"..so,dari ctu..aku cuba ubah perangai ,bertanya pada kawan apa yg perlu ku betulkn pd diri ini,aku belajar sikit2,kalo x pham aku tnyer,wat latihan bebykkk.....hermm.Alhamdulillah, dptlah yg aku ingikan mase PMR dulu..dan aku bertemu sebuah hikmah atas dugaan yang aku dapat masa umur seawal 14 tahun ialah,aku lebih tabah dan kuat menghadapi dugaan lain,dengan izin Allah..aku sentiasa berfikiran positif,dan tetapkan keyakinan pada Allah.."apa yang ingin saya highlight kan disini ialah yakin pada Allah,qada' dan qadar Allah jgn kita persoalkan..cuba sedaya upaya kita dan tawakkal.insyaAllah,semuanya akn dipermudah..

ketiga,pasti ramai yang persoalkan..."kenapalahh asyik aku je yang kena...orang lainn happy je...","asyik2 aku,asyik2 aku.....tuhan x sayang aku ke?"...hermmm....saya pun pernah pkir cmni...
tp,bila fikir2 balik...sebenanya Allah sygkan kita...Allah uji kita untuk lebih tabahkan hati kita...kalau kita dah pernah kena ujian awl2 lagi,,lepas ni..mungkin kita lebih kuat untuk menghaddapi ujian2 yang orang lain belum tentu dapat tempuh..tak rasa bangga ke??bukan riak..tp,kita pkir pada sudut positif..kalo kwn kita ada yang kena ujian seperti kita,kita dapat bantu kawan kita tu..berdasarkan pengalaman kita..betul tak?
ingatlah..."Jangan dipersoal ujian yang datang dan berapa kali ianya hadir,kerna yang pasti ujian itu tanda sayangnya Allah pada kita".junjungan besar nabi Muhammad s.a.w laaaaaagiiiiii besaarrrrrrrrr ujian baginda,lihatlah betapa tingginya darjat baginda Rasullullah s.a.w di sisi Allah ta'ala...tinggiiii kan??

hermmm setakat ini dahulu cetusan rasa dari saya untuk kali ini.harap dapat menguatkan hati rakan2:)).walaupun saya taklah bijak menyusun kata...harap apa yg saya ingin smpaikan itu dpt difahami..ini juga adalh cetusan untuk diri saya yg tidak sempurna ini..sama2lah kita menuju redha-Nya yang hakiki.insyaAllah.

buat rakan2 yang ditimpa musibah.tahniah saya ucapkan.kerana Allah sayang akan anda.bersangka baiklah ye?:))
La takhaf,wala tahzan.innallahama'na.wallahualam.astaghfirullahal 'azim..


Assalamualaikum:)


2 comments:

fesyendisaster said...

sayanggggggggggggggg mayo! thanks.. ye ALLAH sgt sayangkan aq kan?

mayo mayonisofea. said...

cha,ye btul tuh.jgn bersedih aishah azmi:))

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...