Search This Blog

May 3, 2011

Day 2:the meaning behind your blog's name.



haaaaa,my blog's name?

dulu nama dia "Just Say It".

tapi semenjak aku berkecimpung dalam dunia microbe nih,aku terjumpa perkataan baru,iaitu "Colony(singular)/Colonies(plural)".haa meaning of colony nih aku cm ingt2 lupo..masa exam arituh aku ingt laa jugakk..tp..sekarang nih aku dahh lost..haha.dah la buku pun tinggal kat pilah..kalo tak, buleh jgk den belek2 Tortora tuh..huwaaa!

ok kembali kepada tajuk asal.
kenapa KOLONIKOLONIKU?

sebab aku tengok bacterial colonies dalam sesebuah 'culture media' tuh sangat laa rapat.
diorang kongsi nutrient yang sama,gas yang sama.kalau aerobic samasama aerobic,kalau anaerobic samasama anaerobic.
so,ibarat aku dan andaanda semua..kita sebagai satu koloni..bersamasama dalam dunia blogger ni..bila anda baca blog aku dan follow,so automatic anda akn jadi koloniku..dan aku..of coz laaa ketua koloni!!hahaahha.

ok rasanya its enough for today!hehe.sepatutnya dia suh wat entry lam english,tp aku bantai BM je der..haha.kamus tinggal kek kolo pilah!;p

p/s:keyword for today:-
culture media:bekas@tempat kita biakkan bacteria(microorganism) misalnya.
aerobic:aerobic respiration yang memerlukan oksigen.
anaerobic:respiration without oxygen.
psssttt..aku wat maksud dia berdsrkan kefahaman aku jer.xrujuk buku.so,kalo tersalah tuh leh tolong betulkan..almaklumlah,sy bukan sempurna.:).tq.




ni ada gambargambar contoh bacterial colonies.
ENJOOyYY!



"this is one example of the bacterial colonies from human throat"
cantikkk tak?-_-'.haha.

'bacterial colonies growth on plate'
ekcelli,ni bacteria yang ada kt hidung aku..haha.
ltak sikit je white head tuh,sekali lepas 3 hari(kot)..dia dah mmbiak jdi koloni ni.huhu.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...